سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ملیـحـــــــــــــــــــــــــــانه

استفاده ی بهینه از زباااان!

    نظر


زبان یکی از بزرگترین نعمتهاییه که خدا به انسان داده،عامل اصلی ِ تکامل ِ انسانهاست.باعث انتقال تجربه از فردی به فرد دیگه میشه!وسیله ی ظاهرسازی اندوخته های درونی ِ.در رشد و ترقی انسان نقش مهمی داره،گاهی هم باعث به مشکل برخوردن و سقوط آدم میشه.
یکی از اختلافات بین حیوان و انسان ِ که انسان حیوانی ناطق ِ و قدرت تکلم انسان جزو پارامترهای مهمی ِ که باعث برتری انسان بر حیوان میشه.
انقدر مهمه ِ که در قرآن بعد از آفرینش انسان مورد ِ اشاره قرار گرفته(1).استفاده از زبان وقتی ارزشمند ِ که با فکر و اندیشه همراه باشه.اینها تعریفهایی از زبان بود این هم تعریف سکوت!امیدوارم واضح باشه(                                          !).
استفاده از زبان و صحبت کردن نسبت به سکوت برتری های زیادی داره اما این در صورتیه که از زبان درست استفاده بشه.
از امام سجاد سوال کردند که از سخن و سکوت کدام یک بردیگری برتری دارد؟حضرت در پاسخ فرمود:برای هر یک از این دو آفتهایی است،ولی اگر از افت مصون و سالم باشند،سخن افضل و برتر است،زیرا خداوند هیچ یک از پیامبرانش را به سکوت مبعوث نکرده است،بلکه آنها مأموریت داشتند که مردم سخن بگویند و با بیان خود آنان را به صلاح و رستگاری دعوت کنند و نیز هیچ کس با سکوت مستحق بهشت و  لایق ولایت الهی نمیشود و از عذاب دوزخ مصون نمیماند،نیل به رحمت الهی و نجات از عذاب او در پرتو سخن گفتن است.من هرگز ماه را نظیر آفتاب قرار نمیدهم...شما خود فضل سکوت را با سخن توصیف میکنی،در حالی که هرگز فضل سخن را با سکوت نمیتوان توصیف کرد.(2)
خوب حالا با توجه به ارزش زبان و استفاده ازش به نظرتون چرا بعضیا سعی نمیکنن ازش درست استفاده کنن؟بهتره بگم چرا بعضیا ازش استفاده نمیکنن
?
اون موقعی که نیاز نیست ازش استفاده کنیم کنترلش نمیکنیم ولی زمانی که با استفاده ازش میتونیم خیلی از مشکلاتمون رو حل کنیم سکوت میکنیم!!!
هروقت مشکلی پیش میاد سکوت میکنیم و به تنهایی قضاوت میکنیم طرف مقابل رو محاکمه میکنیم اخرش رای دادگاه رو هم میدیم خودمونم تاییدش میکنیم،تازه کلی هم برای خودمون در ِ نوشابه باز میکنیم که عجب داوری ِمنصفانه ای کردیم!!!بعد هم برای مظلومیتمون و حقوق از دست رفته مون آه و ناله و شیون راه میندازیم!
گاهی فکر میکنیم با حرف ممکنه کوچیک بشیم یا به حق واقعی مون نرسیم،گاهی فکر میکنیم با سکوتمون میتونیم دیگران رو متوجه اشتباهشون کنیم!!!
برای همین به جای اینکه با منطقی صحبت کردن مشکلاتمون رو بیان کنیم و به دنبال راه حلش باشیم با رفتار نادرستمون،با قهر و بی اهمیتیمون،با حبس شدن توی اتاق و تلفن جواب ندادن و...نه تنها کمکی نکردیم بلکه هم خودمون و هم دیگران رو به دردسر انداختیم پس سعی در چنین شرایطی از خودمون زیاد تقدیر و تشکر نکنیم که تونستیم زبانمون رو کنترل کنیم !
پس سکوت همیشه به معنای از خود گذشتی و بزرگواری نیست!یک وقت خودمون رو گم نکنیم؟؟؟

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ته نوشت:
1.آیات ابتدایی ِ سوره الرحمن
2.بحار الانوار،ج71،ص274،اسلامیه
3.گرچه از هر دو جانب بر دهن مهر سکوت....ناز او را با نیاز من سخن بسیــــــــــار بود